Elettiin talvea 2019, kun Schildtin lukiolainen ja media-alan yrittäjä Aapo Heiska päätti ystävänsä Arttu Martikaisen kanssa yhdistää intonsa yrittäjyydestä, taiteesta ja matkustamisesta. Ideoista kehittyi projekti, jossa tavoitteena oli tuottaa Youtube- ja Spotify-palveluihin sarja videoita, joissa haastateltaisiin rohkeimpia ja menestyksekkäimpiä nuoria eripuolilta Suomea. Aihe laajeni myöhemmin ja pojat päättivätkin kunnianhimoisesti napata haaviin rohkeimmat nuoret ei vain Suomesta – vaan ympäri maailmaa! Sarja sai nimekseen Oiwaltava Series, ja suurimmaksi tavoitteeksi määräytyi Amerikan länsirannikolla Piilaaksossa käynti kesällä 2020. Alkukipinä sai tuulta alleen Tuotekehitysrahoituksesta.

 Projektin alkuvaiheen esteiden ylittäminen

 Tiimin ajatuksena oli saada mukaan eri toimijoita kotimaasta tukemaan tuotannon etenemistä.

- Opiskelijoina meillä ei ollut resursseja aloittaa matkustamista omilla rahoilla, joten uskoimme, että ongelmaan löytyisi ratkaisu ulkopuolisilta rahoittajilta. Näin alkoi tuotannon valmistelu ja kehittely, Heiska kertoo projektin ensivaiheista.

Mahdollisten yhteistyökuvioiden ja ulkopuolisten rahoittajien kontaktoimista varten tiimi alkoi valmistella sarjasta kertovaa traileri-ideaa.

- Sarjan markkinointia varten visionamme oli tuottaa traileri tulevasta sarjastamme, jonka lähettäisimme ympäri Suomea. Oppilaitoksemme kautta sain vinkkiä yrittäjyysasiantuntija Petrikki Tukiaiselta, että keväällä 2020 järjestettäisiin Tuotekehitysrahoitustilaisuus, joka kuulosti korvaamme lähes täydelliseltä tavalta rahoittaa trailerin tuotanto.

 - Aloitimme pichaamisen harjoittelun ja PowerPoint-esittelyn rakentelun Tuotekehitysrahoitusraatia varten ja esittelin tuotokseni raadille Teamsin välityksellä.

Kului viikonpäivät, kunnes Heiskan sähköpostiin tärähti viesti onnistuneen pitchin tuloksesta ja Oiwaltava series oli saanut lähtölaukauksen!

- Tuotimme rahoituksen avulla trailerin Jyväskylässä, jonka lähettimme eteenpäin nuorisotahoille, suuryhtiöille ja säätiöille ympäri Suomea. Kuukauden kuluessa saimme mukaan neljä valtakunnallista tahoa ja näin olimme onnistuneet kenties hankalimman osan ylittämisessä ja projekti oli valmis kunnolla alkamaan! Heiska kiteyttää.


Onko sinulla idea, joka kaipaa rahoitusta? Tutustu Tuotekehitysrahoitukseen!


Unelma haastattelusarjan toteuttamisesta starttaa

 Tiimin seuraava etappi oli saada mukaan haastateltavat rohkeat nuoret.

- Aloimme kontaktoimaan omien mielenkiinnon kohteiden perusteella vieraita ympäri Suomea niin artisteista aina huippu-urheilijoihin. Ensimmäisiksi vieraiksemme saimme pääkaupunkiseudulta vietnamilaiset juuret omaavat vaate-startup RENS Originalin yrittäjät Chu Hoang Son ja Jesse Khan Tran sekä suomalaisen e-urheilun yhden suurimmista lupauksista: ENCE:n Joona Sotalan.

Kun videoiden jälkituotanto oli valmis, oli koronaepidemia kehittynyt kuitenkin huonompaan suuntaan.

- Koronaepidemiasta johtuen jouduimme harmiksemme keskeyttämään tuotannon ja viestimään Amerikkaan tuotannon pysähtymisestä siihen saakka, kunnes viranomaiset antavat taas vihreää valoa. Vaikka tilanne ei ole vielä rauhoittunut, odotamme silti erittäin innoissamme tarinan jatkumoa ja ensimmäistä julkaisuamme kaikki jaksot kuvattuamme! Heiska hehkuttaa.

Aapo Heiska, RENS Originalin yrittajat Chu Hoang Son  ja Jesse Khan Tra

RENS Originalin yrittajät Chu Hoang Son ja Jesse Khan Tran sekä keskellä Oiwaltava Seriesin Aapo Heiska.

 

Kokemuksesta kullanarvoisia oppeja

500-1000€ suuruisen tuotekehitysrahan tarkoituksena on kannustaa EduFutura oppilaitosten opiskelijoita, tutkijoita sekä henkilökuntaa tuomaan matalalla kynnyksellä ideoitaan esille sekä saada idean omistajat innostumaan yrittäjyydestä. Tuotekehitysrahoituksen hakeminen on myös oiva paikka löytää oppilaitosten olemassa olevia resursseja, joiden avulla projektia voidaan vauhdittaa rahoituksen ohella. Paras oppi Heiskan mukaan olikin rahoituksen tuoma mahdollisuus luoda jotain uutta tyhjästä, kenenkään antamatta valmista ratkaisua.

- Tuotekehitysrahoitus oli uskomattoman huikea lähtölaukaus projektillemme, jossa omat resurssit eivät olisi riittäneet kyseisen mittakaavan tuotannon valmistamiseen. Ilman apua emme olisi voineet varmistaa demon korkealaatuisuutta, jolla vakuutimme tarpeelliset muut rahoittajat mukaan tukemaan projektia.

- Olemme molemmat erittäin kiitollisia mahdollisuudesta hakea Tuotekehitysrahaa! Suosittelemme rahoituksen hakemista kaikille nuorille, jotka omaavat palavaa intohimoa omaan juttuunsa. Oiwaltava Series -sarjan kautta pystymme toteuttamaan omia unelmiamme ja näkemään mahdollisuuksia ja eri polkuja, miten maailmalla on mahdollista suomalaisten nuorien kulkea. Tähän uskon Tuotekehitysrahankin tähtäävän, Heiska summaa.

New call-to-action

Paula Koivupalo

Written by Paula Koivupalo

markkinointipäällikkö #markkinointi #tapahtumat #oppilaitosyhteistyö 040 759 9224