Axiom5 Gamesin virtuaalitodellisuuspeli Thrust Issues:n demo on yksi projekteista, jolle myönnettiin Yritystehtaan Tuotekehitysrahaa syksyllä 2019 ja keväällä 2020. Tuotekehitysrahan tarkoituksena on kannustaa opiskelijoita ja oppilaitosten tutkijoita sekä henkilökuntaa tuomaan matalalla kynnyksellä ideoitaan esille sekä saada idean omistajat innostumaan yrittäjyydestä.

 “Syksyn rahoituksella saimme käyttöömme Valve Index-virtuaalitodellisuuslaitteen, jolla saimme kehitettyä ja testattua peliämme. Sen ansiosta käytössämme oli parhaimmillaan jopa kolme eri VR-laitetta, Indexin lisäksi Oculus Rift ja HTC Vive. Ilman tätä rahoitusta emme olisi voineet olla varmoja pelimme toiminnasta markkinoiden parhaimmalla kuluttajille suunnatulla laitteella, emmekä oppia sen käyttömahdollisuuksista”, Axiom5 Gamesin tiimin johtaja Jani Gröhn sanoi.

"Rahoituksen avulla saimme etuoikeuden päästä käsiksi VR-teknologian nykyisen kehityksen huipentumaan, josta olemme kiitollisia."

Käytännössä laitehankinnan teki Tuotekehitysrahoituksen myöntänyt JAMK, mutta Axiom5 Games sai laitteen käyttöönsä ensimmäisenä.

“Rahoituksen avulla saimme etuoikeuden päästä käsiksi VR-teknologian nykyisen kehityksen huipentumaan, josta olemme kiitollisia. Laite on nyt Jyväskylän ammattikorkeakoululla hyvässä käytössä, jossa se on jo auttanut muita opiskelijoita VR-projektien luomisessa ja koulutuksen tason nostamisessa tällä uudella tulevaisuuden alalla. Sen todelliselle arvolle on vaikea laittaa hintalappua, joten on hienoa, että tällaisia tilaisuuksia on olemassa!”

Kevään rahoituksella tiimi sai hankittua demoa varten pelimusiikkia ammattimaiselta artistilta.

“Mahdollisuus ammattimaisen musiikin ostamiseen tulee nostamaan pelimme laatua sellaisella tavalla, mihin emme yksin pystyisi. En halua vielä paljastaa liikaa yksityiskohtia, mutta demon äänimaailma tulee olemaan mukaansatempaava ja tyylikäs kokonaisuus, sopien erinomaisesti pelin futuristiseen graafiseen tyyliin.”

 

Demon takana monipuolinen neljän hengen tiimi

Axiom5 Games on neljän Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opiskelevan miehen - Jani Gröhnin, Jesse Ahosen, Juuso Hietasen ja Dmitrii Zhurukovin muodostama tiimi.

“Meillä on kasassa hyvä ja monipuolinen neljän hengen ydinryhmä. Olemme ylpeitä tiimistämme ja siitä hengestä, minkä olemme onnistuneet rakentamaan lyhyessä ajassa”, Gröhn sanoo ja kertoo itse toimivansa tiimin johtajana, projektin pääsuunnittelijana sekä yhtenä sisällöntuottajista.

Jesse Ahonen on tiimin koodari, joka hoitaa ohjelmoinnin ja kehityksen teknisen puolen. Hänellä on myös runsaasti kokemusta virtuaalitodellisuudesta. Juuso Hietanen on porukan luova graafikko, jonka vastuulla on pelin näyttävä visuaalinen ulosanti. Liiketoiminnan asiantuntijana toimii Dmitrii Zhurukov. Hän pitää huolen, että tiimi välttää tyypillisen indie-pelitiimin perusvirheen ja varmistaa, ettei projektin bisnespuoli pääse unohtumaan.

 

Unelmana menestyminen kansainvälisillä markkinoilla

Jani Gröhn kertoo, että valmisteilla oleva peli tulee laittamaan pelaajan taidot ja refleksit testiin futuristisissa lentävissä aluksissa ja mutkikkaissa, painovoimaa uhmaavissa kilparadoissa. Neonvalojen värittämät maisemat viimestelevät kokemuksen menevän elektronisen musiikin tahtiin. Yhtenä henkisenä inspiraationa pelille on toiminut Wipeout 2097.

“Tavoitteenamme on julkaista demo pelistämme videopelien jakelu, moninpeli ja viestintäalusta Steamissa syksyllä. Demo tulee olemaan ilmaiseksi ladattava ja pelattava SteamVR-yhteensopivilla laitteilla. Demon vastaanoton perusteella harkitsemme yrityksen perustamista ja valmiin, kokonaisen pelin jatkokehitystä”, Gröhn paljastaa.

“Tiimimme unelma on luoda demosta sen julkaisun jälkeen valmis peli, josta tulisi kaupallinen menestys kansainvälisillä markkinoilla ja joka olisi erittäin positiivisesti vastaanotettu pelaajien keskuudessa.”

 

Tuotekehitysrahan hakeminen oli positiivinen kokemus

Tiimi sai tietää Tuotekehitysrahoituksen olemassaolosta Jyväskylän ammattikorkeakoulun tuotekehityksen kurssilla.

“Kurssilla meille esiteltiin muitakin Yritystehtaan tarjoamia mahdollisuuksia, kuten esimerksi Oppilaitosesihautomoa (nyk. Ideasta Yritykseksi), johon me myös osallistuimme”, Gröhn kertoo.

"Opiskelijoille tuhat euroa on todella iso raha, vaikka se yritystasolla on kovin pieni summa. Strategisessa paikassa oikeaan aikaan siitä voidaan kuitenkin saada verrattain todella suuri hyöty, jolloin sitä kannattaa mielestäni ehdottomasti hakea"

Päätöstä Tuotekehitysrahan hakemisesta ei tarvinnut miettiä kauaa.

“Koimme rahoituksen hakemisen olevan linjassa tavoitteidemme kanssa, joten päätös mukaan lähtemisestä oli helppo tehdä.”

Gröhn kertoo, että tiimin kokemukset tuotekehitysrahan hakemisprosessista ovat olleet hyvin positiivisia.

“Oman idean pitchaus on aina hyvää kokemusta. Kävi, miten kävi. Myös palautteen saaminen on arvokasta.”

"Suosittelen rahoituksen hakemista niille taitaville ja intohimoisille tiimeille, joilla on hyvä, järkevästi dokumentoitu idea ja siihen liittyvä ongelma, joka ratkeaisi verrattain pienellä rahalla. Esimerkiksi opiskelijoille tuhat euroa on todella iso raha, vaikka se yritystasolla on kovin pieni summa. Strategisessa paikassa oikeaan aikaan siitä voidaan kuitenkin saada verrattain todella suuri hyöty, jolloin sitä kannattaa mielestäni ehdottomasti hakea”, Gröhn sanoo.

Seuraava Yritystehtaan Tuotekehitysrahoitusraati kokoontuu 25. syyskuuta 2020 - hae mukaan nyt!

Haluan hakea rahoitusta ja tulla esittelemään ideani!

Oona Tynkkynen

Written by Oona Tynkkynen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä