Digitaalinen markkinointi on kokonaisuutena laaja käsite, joka sisältää itsessään paljon teknologiaan viittaavaa termistöä. Aloittava digimarkkinoija saattaa tuskastua jo ensi metreillä tähän termien, teknologioiden ja mallien viidakkoon. Me halusimme viitoittaa tätä polkua alkuun ja antaa napakat suunnitteluvinkit digitaalisen markkinoinnin kanssa etenemiseen.

Teksti linkittyy ”Aloittavan yrittäjän digimarkkinointi” -webinaariimme, jossa vierainamme olivat digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja kouluttaja Sanna Virtanen Flumenia Oy:stä sekä digitaalisen markkinoinnin moniosaaja, startup-yritys Shareway Oy:n COO Akseli Jaara. Katso koko webinaari YouTube-kanavaltamme.

 

Neljä kokonaisuutta haltuun, jolla saat tehot irti digimarkkinoinnista!

Toimivan markkinoinnin lähtökohtana on ymmärrys asiakkaan käyttäytymisestä ja sen hyödyntäminen sisällön suunnittelussa ja sopivien kanavien valinnassa. Ihan alkuun mieti, miten oma asiakaskuntasi käyttäytyy verkossa? Miten pystyt palvelemaan asiakastasi verkossa sisältöjen avulla huolimatta siitä, mikä kanava on kyseessä?

 

1. MARKKINAYMMÄRRYS

Ensimmäinen askel markkinaymmärrykseen on pohtia olemassa olevaa markkinaa, joka liittyy markkinoitavaan tuotteeseen tai palveluun. Lähtökohtana on ymmärtää markkina, missä toimit. Pohdi, minkälaisen tuotteen tai palvelun kanssa olet tekemisissä ja minkälaiseen markkinaan suuntaat? Kuinka kilpailtu markkina on kyseessä vai toimitko täysin uuden tuotteen/palvelun parissa? Jos tuotteesi/palvelusi on markkinalla täysin uusi, tällöin markkinointiviestinnällisesti on viestittävä hyvin eri tavoin verraten, että olisitte paljon kilpaillulla markkinalla.

 

2. KILPAILIJATILANNE

Tarkastele kilpailijatilannetta. Kuinka hyvin kilpailijat toimivat markkinassa? Miten he tekevät markkinointia? Millaiset verkkosivut heillä on ulkoasun, sisällön tai tuotekuvausten näkökulmasta eli miten he erottuvat esimerkiksi näillä elementeillä samassa markkinassa toimivista yrityksistä?

Riippuen markkinasta, sosiaalinen media on loistava paikka useille toimijoille löytää kiinnostuneita asiakkaita verkosta ja herättää heidän huomionsa. Millaiset sosiaalisen median alustat kilpailijoilla on käytössään? Millaista sisältöä he tuottavat? Minkälainen sisältö vetoaa asiakaskuntaan? Ja ennen kaikkea: miten sinä erotut kilpailijoistasi? Tunnista siis kilpailuetusi ja tuo näitä erityispiirteitä esille!

 

3. ASIAKASYMMÄRRYS

Asiakasymmärrys auttaa yritystä luomaan arvoa asiakkaalle kilpailuetua. On tärkeää ymmärtää, millaisia asioita asiakkaat etsivät verkosta.

Mieti siis, millaisista asioista asiakkaasi innostuvat? Miten tuotteesi tai palvelusi kautta herätetään kiinnostusta uusien ja potentiaalisten asiakkaiden parissa? Miten verkkomaailmassa tuet asiakkaat ostamisen matkaa ja päätöksentekoa? Tarkastele esimerkiksi millaista tietoa asiakas kaipaa päätöksentekonsa tueksi ja millaista sisältöä he kuluttavat verkossa? Yksi keino syventää asiakasymmärrystä ovat erilaiset asiakasprofiloinnit ja ostopersoonien hahmottelu. Kun ymmärrät yrityksesi kohderyhmäpersoonia, on helpompi hahmottaa vastauksia edellä oleviin kysymyksiin.

 

4. KOHDERYHMÄVALINNAT

Älä yritä tavoitella koko maailmaa, vaan oman kohderyhmäsi markkinaa! Mieti, miten teet sellaista viestintää, joka kohdentuu sinun asiakkaasi tarpeisiin. Ja ennen kaikkea, miten tuote tai palvelu ratkaisee juuri sinun asiakkaasi haasteen?

 

KANAVAT JA TAVOITTEET

Kanavavalinnoissa maltti on valttia! Ottaessasi kanavia haltuun pohdi, mikä on kyseisen kanavan tavoite? Jos se on esimerkiksi huomion herättäminen, miten jälleen kerran erottaudut kilpailijoista ja miten tuot oman viestisi parhaiten esille? Yhdistä ajatuksesi havaintoihisi, miten asiakkaasi kyseisessä kanavassa käyttäytyvät. Pohdi myös, kuinka ohjaat heitä asiakaspolulla esimerkiksi kohti ostoa, yhteydenottoa tai muuta tavoitetta.

Rakenna siis asiakaspolku kerrallaan aina yhteen kanavaan. Testaa ja opi! Näin myös näet, paljonko kanavan ylläpito vaatii resursseja etkä tule perustaaksesi ”nukkuvia” somekanavia, joita kukaan ei ehdi resurssien puuttuessa päivittää.

Kaipaatko apua liikeideasi markkinointiin tai kokonaisvaltaisempaan eteenpäin saattamiseen?

Yrittäjyysvalmennuksissamme pääset rakentamaan yritysideasi ympärille kokonaisvaltaisen suunnitelman aina markkinoinnin terävöittämisestä kannattavuuslaskelmiin. Valmennuksen jälkeen sinulla on konkreettinen liiketoimintasuunnitelma, jolla edetä! 

 

Linkkivinkit aiheeseen!

Katso koko Aloittavan yrittäjän digimarkkinointi -webinaari täältä!

Digitaalisen markkinoinnin käsikirja, kirja on tuotettu osana Oamkin digitaalisen myynnin ja markkinoinnin kejhittämis- ja koulutushannketta (DIMMY). Julkaistu 3.10.2020

Paula Koivupalo

Written by Paula Koivupalo

markkinointipäällikkö #markkinointi #tapahtumat #oppilaitosyhteistyö | 040 759 9224